Monday, December 26, 2011

tak menang tangan

kesibukan...
bukan duapuluhempatjam tidak cukup
tapi pengendalian yang buruk

haros coba wujodkan sistem
biar kesibukan terurus
walau bukan bergelar pengurus

lepas ni bagi tangan menang
kesian tangan... selalu sangat tangan kalah

mohon undur
*cobaanmencoba*

Tuesday, October 11, 2011

Profesor di hati

tiada pangkat
tiada darjat
tiada sijil
tiada anugerah

tak perlu semuanya
kerana
kau profesor di hati aku!

hanya kerana keperitan dan kesakitan dahulu
buat kau merangkak mengejar segala
ada kala mengensot
tapi tak pernah kau duduk diam terpaku
mengenang nasib dan membatu

hobi kau buat kau maju
setiap helaian leka kau teliti
pasti saja lebih banyak yang kau tahu
dari anak muda yang sibuk itu ini


aku bangga kerana darah kau mengalir dalam darah aku
mendabik dada
tersenyum lebar

kini
saat aku melakar kata ini
aku coba menahan takungan air
jika terlepas, lekas aku tepis

kerana detik ini aku sedar kau tak akan lama
entah kenapa kerap pula aku rasa
saat kau pulang ke tanah permastautinan,
aku mendongak menghindar takungan melimpah lagi
sebak

terakhir kita bersama::
aku ingin bawa kau ke kedai gunting
kau menggeleng sambil berkata
"kalau pegi kedai gunting, tak mahulah.
kalau awak yang gunting, bolehlah"


dgn kemahiran yang ntah dari mana datangnya,
aku usahkan sambil aku bersihkan dagu dan telinga dari rerambut yang ada.

aku mulai rindu
coba aku tahan sekuatnya
agar emosi tidak menjadi raja dalam diri
aku berharap agar kita bertemu nanti
dalam episod yang penuh warna warni

Profesor Hj Ahmad bin Hj Sidek / Abah / Baba / Atok / Nyanyang

Ya Allah,
semoga Profesor di hati aku ini diberi kesihatan utk terus menjadi hamba yang Kau redhai dan terus memberi sinar bagi kami.


mohon undur
*cobaanmencoba*

Sunday, October 9, 2011

teknologi

siapa takde telepon tangan? sila angkat tangan?
(masih menunggu untuk orang mengangkat tangan)
(masih takde yang angkat)


memang semua orang yang boleh baca blog memang ada telepon tangan la kn...
tak kesahlah kalo masih simpan koleksi botol air bereka bentuk telepon tangan ke hape kan....

bercakap tentang telepon tangan, segala jenis dapat diperoleh dengan mudah dari abang Low Yatt mahupun kiosk berdekatan rumah Pak Soot. segala jenama. segala jenis rekabentuk.
yang boleh disentuh sentuh.
yang boleh dilipat lipat.
yang boleh ditonggang terbalikkan.

pelbagai.
tidak dilupakan juga yang hanya boleh membuat/menerima panggilan dan menerima/menghantar pesanan ringkas yang juga merupakan telepon tangan terawalku :- NOKIA 3310.



seperti sedia maklum, kefungsian telepon tangan secara asasnya adalah untuk membuat panggilan. Alexander Graham Bell kalau masih hidup pon, memang bangga habis dan pasti tahu nak menggunakannya. MEMBUAT DAN MENERIMA PANGGILAN. dan kemahiran MENGHANTAR PESANAN RINGKAS pasti dipelajarinya dengan kadar yg segera.

Kita yang mmg dah lama bersama telepon bimbit, tak kira la kalo kau macam aku yang dapat pegang telepon tangan sendiri selepas tamat persekolahan atau ada yang dapat seawal darjah 1. Pasti diri sudah tersedia dengan ilmu tatacara penggunaan asas telepon tangan.

Jadi.....................
bila dapat panggilan,
COBA JAWAB PANGGILAN!
jika ketika itu sibuk yang teramat sibuk,
COBA BUAT PANGGILAN SEMULA!
bila menerima pesanan ringkas,
COBA BALAS PESANAN RINGKAS!

jika tiada baki wang atau talian telefon disekat sekali pon, tak mungkin berminggu minggu! atau paling waras, responlah melalui medium lain. facebook dan twitter kan ada. bukan untuk kemaskini status, menaikmuat gambar dan bermain permainan sahaja! manfaat lain berlambak perlulah nampak jugak.


mohon undur
*cobaanmencoba*

Sunday, September 11, 2011

tanah

ada ke tanah murah sekarang ni?
cerok mana pon... mmg harga menjulang tinggi

tapi bila dah jadi si empunya tanah, apa yg dilakukan ke atasnya?
dibiar gersang atau dibiar berbakti?

kerana tanah manusia berpecah belah
sebok nk kaut segala tapi tidak dibuat apa
paleng sedih bila si tua yg hampir di hujung nyawa
bertelagah menunjuk kuasa
padahal haknya sudah tiada
mashaAllah

cobalah sedar akn diri
tak kira si tua atau muda mudi
segala tak bernilai lagi
bila diri di bawah tanah sedalam tujuh kaki

mohon undur
*cobaanmencoba*

Monday, September 5, 2011

syawal (nama sebenar)

alhamdulillah puasa penuh!
mmg logik walau belum berkahwin ya :)
oleh yang demikian, sepatotnya duit raya aku lagi tebal dari mereka yg laen.
tapi tidak!!!
badan besar sangat, orang ingat dah keje!
:'(
diorang tak tahu yang aku masih seorang pelajar.
aku tak salahkan mereka. akur sahaja.

tahun ini, tahun ringkas segala.
baju raya sepasang sahaja.
kasut baru tiada.
tas baru juga tiada.
ringkas seringkas ringkasnya.

mlm raya sibuk bersilat di dapur.
masing masing membenarkan golongan lebih tua lepak lepak sambil jadi mandor.
kami sekalian ikut arahan tapi menggelupur.
alhamdulillah segala makanan menjadi - tanda akur.
tiada makanan yang menjadi mangsa ulat mahupun terkubur.

selesai bersolat, kami sekeluarga bertakbir pula.
diikuti dengan bersalam memohon dosa berkepol diampun segala.

sesi bergambar tak pernah dilupa dalam perayaan besar begini.
tapi tahun ni seperti kurang aksi.
banyak simpan dalam memori sendiri.
takpelah. coba lagi tahun satu lagi.



bila malam, mulalah acara pesta bunga api dan mercun.
terkejut sekelian manusia yang sebok mengelamun.

dan raya kedua bermula pulak.
sepupu sepapat masih rancak berborak.

kali ni kami tak banyak berkunjung ke rumah rumah sangat.
sekadar bertemu saudara yg terdekat dan rapat.
yang wajib ada beberapa dan masih ada yg belum sempat.
jadual hujung minggu sepanjang syawal memang padat.

Perjalanan Syawal masih panjang.
kalau sempat, sempurnakanlah puasa enam.

Syaitan mmg dah lepas semuanya.
tapi bukan alasan utk kau bertanduk juga.

Salam Aidil Fitri semua!
ampun dari aku kalau pernah kau terasa.


mohon undur
*cobaanmencoba*

Sunday, August 21, 2011

siapa tuan kau?

kalo tgk dunia sekarang ada macam macam ragam
persaingan mengancam!

rumah besar yang jadi rebutan
kereta mewah jadi rebutan
barangan berjenama jadi rebutan

mahu itu ini segala haros punya wang berganda

aku tak kata wang tiada nilai d mata
aku juga mahu tebal di poket dan bank juga
mahu cantek dan barangan idaman beta
tapi tiada tujuan ditayang serata
untuk persiapan dan kesenangan di hari muka
kadangkala berjoli sedikit jua

tapi sekarang lihat saja....

kahwin pon jadi susah gara gara mahu kelihatan mewah
tak masok lagi crita nk ada pra perkahwinan punya sesi bergambar
dan pelbagai lagi...
mungkin kolot dipandang mata masyarakat
tapi aku tak nampak kepentingannya
ditambah pula berpelamin sempena pertunangan
dulang berbelas belasan
maaf aku tak setuju walau puas coba ku cari rasionalnya
tapi aku tak halang rakan yang penuh keinginan
mungkin aku tak faham kerna tiada pengalaman
aku tetap hotmat keputusan kalian cuma aku masih bertanda soal

bila aku bualkan perihal ini, kata ummiku "manusia sekarang lebih bertuankan masyarakat. diikut apa kata orang. dipersoal apa nanti kata orang. ada tercatat di kitab agama: jika itu yang diturutkan, kepada masyarakat Aku pulangkan kau."

wahai rakan, maaf jika tersinggung.
aku coba mengingatkan sekalian manusia termasok aku jua.
buat biar kerana ikhlas bukan terpaksa dek terikot arus perdana yang keliru mana tuntutan agama mana budaya.

biarlah tuan kau itu Tuhan :)

*aku nk kawen :P. gatai*

mohon undur
*cobaanmencoba*

siap sedia raya

Bahang hari raya mula terasa seiring dengan kepanasan duniawi yang menyengat masuk ke dalam kulit aku. Masing masing memikirkan apa yang haros dibeli untuk kelihatan cantik kedababooo. Juadah berbuka semakin hilang keterlibatan dalam proses pemikiran. Apatah lagi sesi bersahur. Kerap tergelincir. Ibadah tarawikh entah ke mana…. (sapa minom coca cola, dia yg rasa BBBrrrrrrr nya).

Untuk aku, persiapan selesai pada hujong minggu lalu. Tema mmg wajib disetkan utk seluruh keluarga. Tema warna sahaja, tapi pesen sendri la kn. Tapi Alhamdulillah.. gara gara susah nk cari baju yang memahami saiz dan potongan istimewa aku, kami sekeluarga (perempuan) akhirnya memiliki warna baju yang sebijik abes!!!! Tiada beza! Tapi masing masing da berangan nak tambah bahan bahan penyeri utk menimbulkan sedikit kelainan. Cuma satu. Tak perlu sampai 5 pasang kot. Membazir. Yang ada pon tak terpakai. Atau berhabisan utk sepasang baju dgn harga yg membenarkan diri mempunyai 18 baju. Jangan kerana tak taw nk buat apa dengan duit, curah habes habesan buat peniaga busana. Kalo mmg berniat utk bersedekah kepada para penjual, Alhamdulillah… kalo lain niatnya, itu yg bahaya.

Utk raya kali ini, aku berpeluang menyulam baju raya temanku. Aku cuma tolong tolong. Malu jugak. Hasil tak seberapa. Bimbang kalo kalo tak suka. Setelah Nida terima, nampaknya beliau suka. Itu buat aku gembira. Memang da menjadi minat aku pula. Sangat tak sangka. Sekurang kurangnya dapat memupuk rasa sabar juga. Kurangla rasa nk marah. Bagoslah tu kn? Nanti nantilah aku kongsikan hasil tangan aku yg tidak seberapa itu.

Cuma satu pesan aku buat pembaca (jika ada) dan diri aku jua. Cobalah utk tidak berlebih lebihan. Kalau pon tak taw ataw terlupa yang pembaziran itu amalan syaitan, ingatlah mereka yang mungkin tidak laongsong meraikan. Tapi jnganlah langsong tak bercantik cantikkan pulak. Selekeh semacam di pagi raya nanti. Nabi sempat berpesan agar bersih dan cantik d pagi 1 syawal. InsyaAllah….

selamat.hari.raya.kawankawan

mohon undur
*cobaanmencoba*

Wednesday, August 17, 2011

kisah separa ramadhan 1432H



Ramadhan hampir ke penghujungnya. Saat mula tabir Sya’aban dilabuhkan, berduyun umat Islam menyinggah ke surau dan masjid terdekat utk menunaikan solat tarawikh pertama mereka. Alhamdulillah. Ibadah itu jika berlarutan hingga hari ini, memang terbaekkkkkkk lah! Secara jujurnya, tidak bagi aku :P

Aku lebih selesa lakukan di rumah bersama keluarga. Memandangkan kondisi kaki appak yang kian kurang memberikan kerjasama sehingga untuk bangun ke rakaat kedua dari selesai bersujud memberi sedikit permasalahan serta beliau juga tidak dapat berdiri terlalu lama. Yelah…. Tidak semua imam memahami dan mereka juga punya misi i.e menghabiskan bacaan satu Al-quran sehingga hujung Ramadhan. Jadi eloklah kiranya kami berimamkan adik yang sememangnya hebat dan yang paleng penting memahami kondisi makmum terutamanya aku yang selalu je mengantuk. Yang pasti bukan angkara syaitan!!!! Tak cukup ikhlaskah aku? Dah coba aku bolatkan mata. Tiada jaya :( MasyaAllah. Kerja makanan yang sedang diproses giat dek penyumbatan hebat kot!

Ramadhan kali ni boleh dibilang dengan jari jumlah kami ke Pasar Ramadhan atau lebih dikenali dengan singkatannya Param (macam nama pakcik yang jadi jaga kat kilang gula). Memang masak atau bebuka bersama rerakan. Jika di rumah, juadah ringkas saja. Bila kerajinan menyelubungi diri, macam macam hendak coba aku sediakan sendiri. Siap berlagak tak mahu dibantu sesiapa. Setakat ini sempatlah membuat kuih ole ole, karipap dan pap pap lain (puff), chee cheong fun (btol tak aku eja ni?), dan bebrapa juadah mudah laen. Seringkas ringkas dan semudah mudah juadah pon, namun mampu membuat aku tersandar dan betindak menunaikan solat maghrib di hujung tanduk waktu. (tak senonoh!!!)

Selesai maghrib, akan ada satu sesi berscrabble sebelum solat isya’ dan tarawikh. Permainan wajib sepanjang ramadhan gitu….. haros pakai timer. Kalau tak, pasti ada yang membeli masa. Paleng penat nk tunggu la kn! Maka setiap pemain diberikan 1 minit bagi setiap pusingan. Semasa berlangsungnya permainan, mmg kalot. Ayat seperti “belolok la mata tu” tatkala jalan utk triple words dibuka, jengah jengah tiles orang sebelah, bernyanyi nyanyi riang bila dapat markah tinggi sambil buat muka berlagak kat orang lain, aku dan adik yang tak abes abes tanya ummi “ada tak perkataan ni? Ada tak perkataan tu”, berbuat lawak dengan perkataan yg memang tak wujud atau menambah huruf S pada yang sudah termaktob past tense seperti GONE menjadi GONES dan macam macam ragam gilos! Selesai solat tarawikh pon sambong lagi satu atau dua permainan. Memang satu famili jumpa katil lambat!

salah satu hasil permainan kami sekeluarga

Ramadhan 1432 memang indah jua. Ada yang berlumba lumba mahu khatam quran, ada yang memantapkan keperibadian, ada yang mengejar pahala harian. Pelbagai. Tapi harap saja semua coba pandang ke hadapan dan sedar akan nikmat Ramadhan. Bukan sekadar tidak minum dan tidak makan. Tapi satu bulan hikmah yang cukup menenangkan. insyaAllah :)


mohon undur
*cobaanmencoba*

Wednesday, August 3, 2011

pancaroba bukan pancasitara

"hidup ini penuh pancaroba" <--- biasa diguna dahulu kala. tak faham maksudnya, sila dapatkan kamus peribahasa dan raba raba.

seorang pakcik (herman) yang telah 2kali gagal dalam perkahwinan akhirnya bertemu jodoh dgn maria; insan yang muda dan tiada pernah berpengalaman bersuami. hampir 15tahun jarak usia. herman yang 50 tahun mengenal dunia banyak dicoba sana sini. pendidikan tidaklah setinggi mana. berusaha bagai nak gila utk teros lama atas dunia.

cerita bermula saat dikahwinkan atas pilihan keluarga pada pertama kalinya. sungguh tidak lama. namun sempat dikurnia cahaya mata. seorang sahaja. lelaki jantinanya. terakhir kali bersua muka, sayang dirasa kala anak itu di darjah tiga. seharosnya kini anak itu seusia graduan lepasan ijazah sarjana muda. bukan tiada rasa utk sekurang kurangnya minom bersama, tapi terhalang dek ibunya yang sepertinya takot hilang anaknya.

herman bertemu jodoh dengan teman seusianya setelah hampir setahun sendiri. Zulaikha seorang usahawan wanita yang agak berjaya. juga pernah menemui jalan buntu dalam perkahwinan sebelumnya. herman punya 4 orang anak tiri. agak lama bertahan. setelah hampir 5 tahun bersama dan zahirnya 2 anak lelaki mereka, kesefahaman mula kurang dirasa. herman yang tidaklah begitu hebat dalam perniagaannya pada waktu itu, kadangkala dicabar isteri dan merasa rendah diri dan perang kecil sering terjadi. dan akhirnya berlaku perkara dibenci Rasulullah.

berusaha tetap berusaha. pelbagai jenis perniagaan pernah coba diceburi. katakan saja. keringat jatuh di segala jenis tanah yang ada di Malaysia. berpenat lelah terutamanya utk kedua dua anak yang masih lagi dapat dikongsi kasih sayang bersama. walau sesibuk mana, herman coba mencari masa utk kedua anak itu; malek dan fadli. herman yang membesarkan mereka. 8jam tidur adalah perkara pelik yang berlaku dalam hidupnya. 24 jam seperti berlalu tanpa dirasa. walau sesusah mana, herman pastikan kedua anak itu mendapat pendidikan secukopnya. pagi ke sekolah kebangsaan dan petang ke sekolah agama. dihantarnya tanpa mengupah sesiapa. sekali sekala dihantar anak anak itu bertemu ibu mereka.

sehinggalah mereka dibangku sekolah menengah, mulai mudah utk dijaga. tiada yang terkencing lagi di dalam seluar. saat itu, ibu menuntut agar anak anak dipeliharanya. dalam keberatan herman membenarkan. asalkan masih dapat dijengah dan bergusti bersama. tapi anak anak itu kan namanya remaja. persekitaran memaksa dan mengheret mereka melihat kemewahan tonggak utama. kala emak kaya raya dan si ayah sekadar biasa, memilih utk tros bersama disiram wang dan segala. herman pernah mencoba menarik tumpuan mereka. tiada jaya.

sedih herman tidak terkata. anaknya malek semakin jaoh. pelajaran entah ke mana. sebok mencari kertas bernilai bersama ibunya. hampir setahon tidak berjumpa. si adik yang masih manja, menangis mahu pulang di sisi ayahnya. tapi jarang berenggang dgn si abang buat dia rasa sengsara. buntu herman dibuatnya.

mujur saja saat kedukaan herman melonjak tinggi, beliau bertemu gadis yang kewujudannya dipersetujui seisi keluarga. walau jaoh lebih muda, faham segala. namun tidak bererti tiada rindu dirasa terhadap ketiga tiga anaknya. selalu rasa. alhamdulillah. perkahwinan terakhirnya bersama maria membawa rezeki berlipat ganda. Sultan Brunei turut mengenalinya. hidup semakin selesa. ditambah seorang puteri kecil dalam keluarga. menggenapkan 4 anak semuanya. herman syukur. tapi tetap rindu akan anak anaknya.

moga suatu hari anak anak itu sedar akan kewujudan ayahnya dan menagih sayang yang hilang sekian lama. masa tidak pernah menunggu siapa. "ya Allah... berikanlah kesempatan itu sebelum beliau bertemuMu".


mohon undur
*cobaanmencoba*

Tuesday, July 26, 2011

1+1=1

Kecik kecik dulu seronok nk bgn tdo sbb nk main.

ble da besar sket, nk pegi sekolah punya pasal, kemaen liat nak bgn tdo. Tp ms tu da mula menggatal nak ada girlfriend/boyfriend.

Masok je universiti, makin tinggi pulak jisim maka makin berat nk bgn dr katil utk ke kelas. Apatah lagi kalo matapelajaran membunuh dan pensyarah pembunuh. Tp kalo pd ms yang sama girlfriend/boyfriend ajak lepak atau sekadar nk pas barang ~ hamboi! Kilat pon xsepantas pergerakan manusia itu. Segalanya kuturutkan la kiranya *geli*

Bercinta beriya habis tu terlampau yakin mak pak setuju. Ble kena simbol darab (x) dek jejari runcing omak apak pasangan camno?!

Bila kau di alam itu, mmg kononnya terbang tinggi sama sama, jatuh mati sama merasa. Tp tolonglaaaa coba istigharah sama. Kalo benar bagai di rasa, Tuhan akan tunjuk kebenarannya.

Tapi tatkala merasa mmg dialah orangnya, sila kira jumlah wang yang ada. Kalo xmembukit, tidak mengapa. Paleng tidak pon kau punya kerjaya. Moga tiada yg rs teraniaya.

*kawan kawan baik aku yang chill saja bercinta dan yg lngsong xbercinta d zaman belasan tahun, kebanyakkannya yang lebih awal berkonsep 1+1=1.



mohon undur
*cobaanmencoba*

Monday, July 25, 2011

kakikirikukekesalan

tak banyak hidangan buat santapan pembaca (kalau ada la kn...) pd episod ini
sekadar menunaikan janji yang lalu

keadaannya semakin baek namon aku masih mencoba menyesuaikan diri dgn ibu jari kaki yang tidak lagi lentur seperti dahulu kala.

inilah kisah proses penyembuhan kaki kiriku...


habis cerita.

mohon undur
*cobaanmencoba*

Thursday, June 30, 2011

malang bau apa?


lalat yang mendarat di atas pagar yang selesai dialas cat. lalat itu tidak tahu. maka, malang adalah berbau cat bagi sang lalat itu

tanggal 7 jun dan 9 jun yang lalu sesuatu yang dahsyat dan memberi kesan hingga akhir hayat telah berlaku ke atas aku di bahagian atas dan bawah tubuh pinjaman. malang aku berbau air yang berklorin.

biar cukup satu bulan, akan coba ku bentangkan kisah pahit itu agar prosesnya lebih jelas kelihatan.

buat masa ni ingin aku warwarkan, marilah membuat percobaan menambah bonus buat bekalan di kehidupan selepas kematian di bulan Tuhan ini yang hampir tiba di hujung menjengah Syaaban. Mana taw... malang yang pelbagai bau dapat dihindar dengan dekatnya kita pada Dia. ;)


mohon undur
*cobaanmencoba*

Thursday, June 23, 2011

rejab

setiap bulan ada baiknya

REJAB merupakan salah satu bulan dalam kalendar Islam (sapa entah yang tak tahu)

setiap amalan didarab berlipat ganda
berebut rebut umat membuat pahala

aku?
masih tidak berkesempatan
ada kekangan yang melanda (alasan)
insha Allah akn coba menyempatkannya

sapa tak nak bonus percuma?
;)

mohon undur
*cobaanmencoba*

Friday, June 17, 2011

.

berhenti
tamat
nokhtah
akhir
hujung

alhamdulillah
coba redha. harus redha

kerana Dia ada rancangan yang lebih baik
amin

mohon undur
*cobaanmencoba*

Tuesday, June 14, 2011

pinjaman

kredit kad
PTPTN
ah long
pinjam kawan

huish!! itu semua melibatkan duit!
tahu pinjam, tahu la pulang.

bkn duit saja yang blh dipinjam.
pen, buku, dvd, gayung, baju, kasut, kete, telepon, cermin, beg, sudu, telekung, cawan, kerusi, cangkul, pemutar skru, pengetip kuku dan objek objek lain yang berbentuk material.

tahu pinjam, tahu la jaga, tahu la pulang.


tapi pinjaman dari Allah... tiba masa akan dipulang kepadaNya jua
biarlah cantik dipulang kepadaNya nanti
secantik detik pertama Dia memberi pinjaman itu

mari kita sama sama coba lihat: Adakah pinjaman dariNya diberi jagaan yang mantap untuk bekalan semasa memulangkannya nanti?


mohon undur
*cobaanmencoba*

Monday, June 13, 2011

separuh

aku seorang individu nan satu
satu yang bukan setiap waktu
satu yang mencari sesuatu
satu yang mencari separuh itu

mana separuh si pelengkap satu?
coba dicari di sana di situ
jumpa dan hilang; sering begitu
ada ketika molek membatu

mengalir lagi air jernih itu
tiada dipanggil banjirnya tak menentu
Tuhan tahu ke mana separuh itu
detik tiba pasti dibantu



mohon undur
*cobaanmencoba*

Thursday, June 2, 2011

kelong acheh

agak terlambat membentangkal perihal kelong acheh ini.
nama saja kelong acheh. namon, ianya tidaklah bertapak di negara di seberang sana.

lokasi: tengah laut (laut china selatan), di bawah jajahan daerah mersing, johor.
tarikh tiba: 20 mei 2011.
tarikh melambai pulang: 22 mei 2011

saat dipujok rayu si abang utk turot serta, maha malas dan sudah terasa bebanan.
aku tak minat memancing ikan di lautan. ikan di daratan lebih menarik kelihatan.
begitu juga appak ku yang sering dikaitkan dengan mabuk lautan.
ummi pula, keterujaan sering menyelubungi badan.
adik, yang awalnya tidak dapat turot serta, menyemak di hujung lawatan.

ramai!!!!! tapi masih ada rakan sedarahku tidak dapat turut sama dek kekangan berbadan dua mahupun beranak dan sakit pula.

gambaran kelong selalunya memberi mimpi ngeri terutama tandas yang mungkin membuatkan aku tidak melepaskan hajat untuk beberapa hari. SALAH!!! percobaan aku utk turot serta memang berbaloi.

lihat keindahan sekeliling buat aku rasa sangat bersyukur. keindahan yang Allah cipta sangat mengangakan mulot aku. lihat saja ini:-


sekitar kelong. di tengah tengah kelong terdapat tempat utk menjaring hasil lautan

persekitaran bersih. udara nyaman. tapi bab proses penghitaman kulit tu, hadeh! redha jelah...

seperti yg aku katakan, aku tidak punya nafsu untuk memancing hidupan laut. tapi, pengalaman memancing bagi manusia yang tiada kemahiran mahupun minat macam aku nih, mmg seronok habis!!! ikan ikan kecil seolah akur dengan mata kail yang aku campakkan tanpa berfikir natijahnya. memandangkan aku tidaklah berkemahiran tinggi berkaitan perkara tersebut, maka, hanya ikan bersaiz pisang goreng je yang sangkut. alhamdulillah la jugak. :) ikan yang besar dan menakjubkan, orang lain yang dapat tapi aku sebok bermemori bersama ikan ikan mereka sahaja ;) buat kenangan kn... antaranya:-


ikan todak, ikan kerapu, ikan pelaling, ikan selar dan ikan kecil yang lain

berada di atas kelong yang menyediakan hidangan laut pada setiap hari adlh tidak membosankan. bukan satu kali makan tapi 4KALI! melebar aku d sana. tak pernah pula mengalami fasa takde selera. coba jugak tahan. mmg tak boleh. pekerja di sana juga agak mesra dan sopan. jadi, tekanan darah tatkala berada d sana adalah berada pada paras normal melainkan bagi mereka yang tertekan dek kerana tak dapat ikan yang diidam. macam abg aku! :P

hari terakhir di sana, kami dibawa ke tepi pantai dengan menaiki bot dari kelong. MasyaAllah. Subhanallah. bersih. pasir halus. air jernih. apa lagi yang perlu anda minta untuk keindahan pantai? lihat saja ini:-


kelong acheh yang kelihatan dari jauh, 2 dari 3 si kenit kenit yang turot sama

sekali sekala kita mmg perlu coba utk membuat perkara yang kita rasa kita tak mampu atau tak suka nk buat. sekadar utk buat kta buka mata dan ucap syukur.

*terima kasih abang kerana menabur dana utk pelancongan kami ke sana :P sayang anda. lain kali buat lagi, akn lebih disayangi.

mohon undur
*cobaanmencoba*

Monday, May 23, 2011

nikmat ditarik

si kuat bicara tidak banyak berkata
dek nikmat Tuhan ditarik seketika
tak pernah berharap atau meminta
mungkin Tuhan nk sedarkan diri dari leka

mulut banyak senarai fungsinya
membebel, mengumpat sebahagian darinya
itu membuat ramai yang leka
untok bertasbih berdoa ke atas Dia

aku kini masih punya suara tapi tak seindah biasa. Namun mampu membuat Ella iri hati. mungkin kekurangan sebatian hidrogen dan oksigen. kini coba memasukkan sebanyak cecair jernih itu sebanyak banyaknya kerana mungkin juga nikmat itu ditarik berpunca dari suhu dalam badan yang tinggi.


mohon undur
*cobaanmencoba*

Tuesday, May 17, 2011

hiburan buat pendidik


*maafkan kesumbangan yang terselit di celahan gitar mahupun senikata*

sekali sekala coba ingatkan diri serta saudara sudari
mereka juga punya fungsi akan keberjayaan kita ini hari

terima kasih warga pendidik seluruh dunia!
raikan dengan penuh meriah
semoga penuh meja dengan koleksi hadiah :)


mohon undur
*cobaanmencoba*

Saturday, May 14, 2011

mana pergi??!

khamis lalu aku dengan penuh perasan melontar rasa hati
buat si gila bernama penyimbah asid yang puas dicari
namun hilang ke mana pergi
puas aku coba menyelak sana dan sini
tak jumpa jumpa lantas termakan hati

takpelah kalo yang hilang sekadar entri di sini
yang lebih penting si penyimbah dapat ditemui

:'(

mohon undur
*cobaanmencoba*

Wednesday, May 11, 2011

mahu itu dapat ini

ini bukan mahuku
itu mahuku

kenapa harus ini menempel?
bukan yang itu

coba berdoa berjuta kali
ini juga yang melekat lekit
yang itu pula menolak menarik tali
buat segala semakin sakit

berdosakah aku teros mencoba?
takkan nk hidop tidak berusaha?
takkan teros terosan meraba raba?
aku percaya ada pertolongan dari yang Maha.

aku mahu yang itu . bukan yang ini .



mohon undur
*cobaanmencoba*

Saturday, May 7, 2011

hari dia hari hari

aku tidak lagi bekerja
menjadi sang pelajar sepanjang masa
duit pon tak banyak mana
ada lah sesen dua
tak lama lagi berlipat ganda
ingin aku lihat nilai yang berjuta
pasti aku coba berusaha

oleh yang demikian, aku jadikan ianya alasan (terok kot!) utk tidak memberi sebarang hadiah yang gah untuk tatapan dan jeritan insan bergelar UMMI. berjilid kisah beliau untuk aku bentangkan. cukuplah sekadar berkata bahawa beliaulah wanita terhebat di abad ini!!!

aku coba gunakan kehebatan dan kekreatifan zaman sekolahku yang lama ku tinggalkan untuk menunjukkan betapa manisnya (sweet) aku.


memula sepahkan meja supaya nampak cam sebok


pastu potong dan tampal serta conteng mana yg patot


conteng habis habisan


dan akhirnya melontarkan apa yang terbuku di hati sanubari :P

biar sekecil kecil barang atau sekadar sepotong ataw sebuah ataw seketul ucapan. yang penting ada ekspresi untuk tunjuk apresiasi. cobalah ya :)


mohon undur
*cobaanmencoba*

Saturday, April 23, 2011

mudah dan kenyang

hujung minggu lepak rumah.
lapar...berdansa riang pula sang perot (sentiasa kot!)
tapi mahu segalanya cepat dan pantas untuk berada d depan mata.
tapi tak mahu masakan orang laen. tak kira mamak ke, kedai mak lang ke, kedai kebabooo kat tepi jalan ke, mahupon makanan masakan anggota keluarga.

gila gediks la kn!!!

akibat beberapa hari yang lalu terlalu terliur yg sampai meleleh leleh habes dek melihat persembahan cik seroja, aku terpanggil tok coba menghasilkan sendiri. walaupon sedikit laen, tapi kunsip adalah sama. mmg mudah.com habes! dan puas hatilah. sendiri buat sendiri lesapkan. tak brapa nk kesah la kalo tak sedap sangat kn.

ni ha dia!!!! nama dia spaghetti bolognaise. dia sedap!!!



aku guna 5 bahan je kot.
barisan barisan spageti (direbus bersama mentega agar lekatan dapat dikurangkan pabila sejuk)
bawang putih (cincang kaw-kaw)
daging cincang (yang telah sedia tercincang)
cendawan butang (dihiris kemas 1.5cm :P)
setin sos tomato yg asli (dalam kes ni, aku gunakan cap prego - senang nk cari)
TAMAT :)

selamat mencoba resepi malas mudah ini.


mohon undur
*cobaanmencoba*

Friday, April 22, 2011

buntu

buntu ... mohon dibantu

ikhtiar dan doa coba disatu

masih membatu

:'(


mohon undur
*cobaanmencoba*

Tuesday, April 19, 2011

gam



coba tgk gambar d atas. mudah. itu adalah gam walaupun ianya tak cair. kebanyakan kita faham.
tapi...
ada yg juga yg melihat ianya seperti mempunyai pelbagai interpertasi lain.

siti maryam al-hayy merupakan anak saudaraku yg berusia hampir 3tahun (oktober yang akn datang) dia adalah super bijak dan cumil telah membentangkan lawak yang manis dan lelucon habes!



maryam beraksi dengan gam berupa stick itu ibarat gam itu adalah:-

1.


2.


3.


4.


macam macam minda anak kecik. kreatif tiada batasan. coba kita skali skala begitu. seronok gak aku rasa!

mohon undur
*cobaanmencoba*