Wednesday, April 6, 2011

sampah masyarakat

aku jadi marah
aku jadi mengamuk
aku akhirnya menangis

aku benar benar membenarkan air mata keluar kerana aku sakit melihatnya
aku kurang faham kenapa kebanyakan manusia membuatnya tanpa rasa bersalah

perlakuan dibuat tanpa mengira situasi atau lokasi

lebuhraya jadi saksi
tasik jadi saksi
taman permainan jadi saksi
longkang jadi saksi
pondok telefon jadi saksi
lautan jadi saksi
laluan pejalan kaki jadi saksi
perhentian bas jadi saksi


saksi saksi yg tak bermata
yang punya mata tak berhati pula




SAMPAH!!!!!

dari sekecil kecil resit pembelian setin minuman sehingga sebesar tinnya
dibuang sesuka hati
apa di minda???!

"alaaa... bukan apa sgt pon. sikit jek. nnt kan ada orang yang bersihkan. kalo tak, makan gaji buta la cleaner cleaner tu...."

kalau semua fikir macam tu, tak jadi banyak ke?!

aku tak rasa susah sgt pon nk membenarkan cucu cicit aku menikmati kebersihan dan keindahan pada masa akn datang. lepas mkn ke minom ke, hape ke.... simpan la dlu sampahnya. da jumpa tong sampah, buang! susah ke? tolong la...

kita sama sama boleh coba buat benda ni. kalau aku buat, kau buat, jiran kau dan aku buat, makcik pakcik aku dan makcik pakcik kau buat, kawan kawan aku dan kawan kawan kau buat, insyaAllah... sakit mata semua orang akn berkurangan. tak perlu tunggu kempen kerajaan. sendiri gerak lebih enak!

mohon undur
*cobaanmencoba*

No comments:

Post a Comment

cobalah komen