Tuesday, August 31, 2010

bebas

bebas bukan bebas.
perkataan bebas ada dua makna.
bergantong kepada bagaimana bunyi huruf E yg digunakan.

tapi aku mahu menarik hurof E yg berbunyi ea bkn ae dalam perbentangan kali ni. jgn pening pening. yg penting bukan pasal seluar bebas milik mana mana insan. bebas yg ini sering dikaitkan dgn kemerdekaan.

kemerdekaan dalam konteks negara adlh apabila tiada lagi bangsa laen yg bukan bangsa Malaysia terjerit jerit berkata tanah ini tanah mereka. tahniah Malaysia!! tahniah buat pejuang pejuang dan pemimpin pemimpin negara 53 tahon dahulu dan sebelomnya.

bkn aku kata mereka yg berada d barisan hadapan kini hampeh. tidak sama skali. setiap mereka punya cara dan gaya sendiri. memartabatkan, menteteramkan serta memperjuangkn tanah air sendiri.

yg aku tak faham dan rasa meluat adlh anak anak kita (walaupoen aku blom beranak). yg sebok nk buat anak dan buang anak anak mereka yg berjaya dibuat. itu tanda merdeka kah? ya. kebebasan diberi secara percuma ataw tidak oleyh mak bapak. sendri seronok mcm berok lantas berperangai lebeyh terok.

aku bkn nk berpolitik lebeyh lebeyh sbb aku paleng la tak hebat langsong dalam acara itu. kerisauan dan kegundah gulanaan akn ank bangsa mmg ada. masa depan mereka. harap mereka tidak lebeyh jaoh terpesong. generasi haros dijaga. takoet nnt bkn orang puteh menakluk kita. tapi orang itam alih kuasa.

wahai orang orang kampung dan bandar sekalian, bukak mata luas luas. telinga ditadah luas luas. minda dan dada diluas luaskan juga (pastikan tiada bahagian terkoyak kala adegan adegan dijalankan). coba hayati (terutama mereka yg bernama hayati. erk!) tolonglah... rayuan aku yg tidak seberapa kepada korang yg beberapa rapa.

gemilang sunggoh jalur gemilang

*tarikh 31 ogos ~ malaysia merdeka dan mak bapak aku bernikah bagi melahirkan anak Malaysia yg hebat cam aku! eceh...

mohon undur
*cobaanmencoba*

No comments:

Post a Comment

cobalah komen