Monday, November 30, 2009

pembantu kah pem'batu' siri 2

bersambungan dgn crita yg lalu tntg pembantu rumah dan anugerah² yg berjaya digondol mereka. berikowt adalah pensenaraiannya:

  • Kak Jah - berkulit putih telo, bertubuh langsing, berwajah ayu (ibarat wanita dalam video klip gadis ayu nyanyian Black Dog Bone). agk kurang seswai bertitle pembantu rumah. namun berjaya menetap sebumbung di bumi Malaysia bersama kami selama beberapa bulan dan kemudian terpaksa menghantar surat perletakan jawatan akibat da tak tahan nk kawen dgn pacarnya. huu. dia adalah 'si kak puteh' kami.

  • Kak Siti - pergh!!! first tyme dia masok umah ktorang, aku, abg kanak kanak laen segera mendapatkan perlindungan. dia mempunyai keterlebihan melanin dan sehinggakan kami menyangka UFO baru sahaja mendarat di kawasan perkarangan rumah kami. sunggoh berdosa kami. wanita yg sgt merendah diri sehingga menjadikan piring pengalas cawan sebagai pinggan untok memakan nasi sambil memakan di belakang pintu dapur. Ya Allah! haroslah kne marah dgn mak aku. tapi buat jugak. dia pown tak lama. dia adalah 'si kak piring' kami.

  • Mak Nah - Perkataan MAK menunjukkan bahawa dia seorang orang tua yg telah layak bergelar mak dan sememangnya dia seorang mak kepada 4 org anak dan dipanggil mamak oleyh anak²nya (korang ingat mamak kat mapley je kan???). Satu satunya pembantu rumah yg berjaya mendapat kuasa untok merotan kami adik bradik. gle benci! mmg da berbesen aku menyumpah seranah dia (mestilah dalam hati). dia sgt lama berkhidmat untok keluarga kami. sgt lama. dari adik aku mula dilahirkan sehingga adik aku mencecah usia 15 tahon. lama tak??? siddiq, amanah, tabligh, fathonah adalah sebahagian ciri ciri yg ada pada dia. (mmg dia mengadaptasi sifat sifat terpuji Rasulullah). mmg patot mak bapak aku paleng sayang sampai mmg ktorang satu family berkunjong ke kampongnya dan menziarahnya dan sanak saudaranya di sana. 'ter'paksa di'bakar' kerana beliau mengidap Hepatitis B. dia adalah 'si mak nah' kami (takde nama anugrah sbb dia bagos sgt).

  • Kak Yuyun - darjah ketinggian yg agk dirisaukan. mungkin kurang memakan Koko Crunch di usia mudanya (bak kata rakanku-Rockyah). mungkin juga akibat saiz nya yg halus itu membwatkan pergerakannya agk pantas (kalah road runner). dan kerjanya mmg tip top. dan agk pintar oleyh kerana dia belajar sehingga ke tahap yg agk tinggi juga cuma tak sempat masok universitas. mudah memahami arahan dan kami suka akn hasil kerjanya. namon, akibat sikap tamak selalu rugi yg ada, dia mula membwat crita ibarat filem filem Prof Madya yg aku menyampah crita²nya. katanya terpaksa ke JB bersama sang suami. pembohong! sampai sekarang ada je lagi sekitar kawasan rumah kami dan bekerja di beberapa rumah untok mendapatkan dwet poket lebeyh. hanggok! dia adalah 'si kak rajin penipu' kami.

  • Kak Shanti - aku pernah jmpe dia 2 kali je kowt. mmg sgt kejap. dia tidaklah tiggal bersama kami. berulang alik setiap hari kerana ada komitmen keluarga. setiap kali ke rumah kami tentu dibawanya ank tunggal yg masih berusia 2 bulan bersama. agk kasihan. sopan. mutu kerja aku kurang pasti kerana tak dapat bersama kami dalam tempoh percubaan pown (3 bulan). terpaksa berhenti juga akibat ada saudaranya yg mahu menghangkowtnya. dia adalah 'si kak sekejap cuma' kami.

  • Kak Yanti - dia baru ketemui.sgt baru.baru sekali.dan mungkinkah terakhir kali? dia penyebab utama aku menoreh ruangan ini dengan bertajokkan ini. aku pelik dengannya yg kurang memahami arahan² mudah mak aku. laen di suroh laen pula yg dibuat. rumahku dibuat seperti rumahnya yg baru dipindah masok. segala barang diletakkan mengekowt keenakkan tangannya meletakkan. memecahkan termometerku. mak bapak aku punya tak pecah akibat darjah keimanan dan kesabaran mak bapak aku yg hebat. katan mereka "mungkin Allah bagi kesempatan utk dia rasa disayangi dan selesa untok sementara. kta layanlah dia sebaeknya. part yg aku tak bleyh blah ble dia paleng maen dgn anak² sedara aku n mak aku yg sebok memasak dan mengemas. apakah??? ko nih pembantu ka pem'batu' kami? dia adalah 'si kak batu' kami.

Aku tahu mmg berdosa. mungkin bkn dia minta utk jadi batu dan tak faham bahasa. tapi aku bknlah sepenyabar mana...kuharap lekas lekas lah dia pergi. bukan berambos. tapi pergi. dan silalah muncol wahai manusia yg berjiwa manusia dan tahu akn tugas dan tanggungjawab serta jawatan yg digalasnya. bkn sekadar mencoba tapi haros tahu.

Tuhan, maafkan aku kerna memaki mereka mereka yg berkenaan di khalayak ramai

mohon undur
*cobaanmencoba*

3 comments:

  1. hikhik. kelaka la post awk ni ! hik. terhibur btowl hati kite yg tgh beserabowt kat upis ni. ;)

    ReplyDelete
  2. mak nah kena bakar ke?ish ish ish

    ReplyDelete
  3. mery: bagosla kalo kawan kawan terhibor.kte cme tgh bengang dgn yg baru tuh.tuh yg jadi bukak cte.

    plainjane: dibakar dan terbakar dan membakar.hee

    ReplyDelete

cobalah komen