Friday, May 14, 2010

budi bahasa budaya siapa?

sambil aku menyanyi nyanyi lagu "budi bahasa budaya kita" aku terfikir seketika dan ingin aku buat kamu kamu berfikir juga persoalan kajian d tajok yg tertera.

Situasi 1 (d dlm bank):
"saya da tunggu lama gle. macam mana servis awk nih? lembap!

Situasi 2 (d dlm keretapi tanah melayu):
"org laen da dudok tmpt saya, saya dudok la sini. awk g ar tgk tmpt kosong yg laen. saya da dudok cni dlu."

Situasi 3 (bratur membli tiket wayang):
tbe tbe seorang jejaka idaman memotong barisan sewenang wenangnya sambil besiul ria dan memandang ke arah skrin crita crita.

Situasi 4 (d rumah saat dlarang kluar ruma):
"mak, org kua jap jelah. bkn tak balek. dok umah pown bkn ada pe."

Situasi 5 (berborak borak dgn kawan kawan):
"bodo la ko. cam aram siot. mana ko taw? gampang ar. babi tol..." *ada lagi carotan hebat yg telah menjadi ruji. tak perlu kowt d sini.

Situasi 6 (sambil berjalan d sekitar universiti sambil membawa barang/buku):
dilanggar seseorang. barang jatoh. orang itu sempat melihat dan berlalu dengan hebatnya tanpa berkata apa walau perkataan maaf tidaklah seberat 100gram pown.

itulah antaranya. budi bahasa semakin kurang. mana ilangnya? masihkah ia mejadi budaya kta? jgn kata org laen, aku pown sama. maka, haroslah kta bersama sama coba utk kenal diri dan sedar diri.

jgn terlalu tinggi mendongak ke langit ataw terlalu rendah menundok seperti tidak ujud.

sekian. TERIMA KASIH (juga tanda berbudi bahasa. hee)


mohon undur
*cobaanmencoba*

3 comments:

  1. budi bahasa memang budaya kita..tapi sejauh mana kita benar-benar membahasakan budaya kita...

    "budi bahasa bukan pada bahasa percakapan..tapi juga laras bahasa yang elok"

    ReplyDelete
  2. persoalan:kenapa awk msti nyanyi lagu budi bahasa budaya kita?hehe..

    ReplyDelete
  3. dahlia, anda benar. termasok bahasa badan juga.

    jane.yg.plain, kerana saya centakan lagi lagu patriotik dan ketika itu lagu itu d minda. haish...

    ReplyDelete

cobalah komen